آژیر بی مورد در دزدگیر اماکن ، در اصطلاح لاتین  False Alarm است ، یکی از موارد مهم در مواجهه با سیستم های اعلام سرقت ،آژیر بی مورد دزدگیر اماکن است.در کل تمامی کارفرماها و افرادی که از این دستگاه استفاده می کنند با این مشکل برخورد کرده اند. گاهی اوقات تکرار شدن بیش از حد این مشکل می تواند برای کارفرما لحظات استرس آوری را خلق کرده و موجب صلب اعتماد وی از پیمانکار پروژه شود.

 

آژیر بی مورد در دزدگیر اماکن به چه معناست ؟

 قبل از شناخت مشکل این دزدگیر ها پیشنهاد می شود در انتخاب  و خرید یک دستگاه اعلام سرقت و ادوات جانبی آن از جمله سنسور های مادون قرمز این دستگاه ها نهایت دقت را داشته باشید . لطفا کیفیت و امنیت مال خود را فدای قیمت نکنید.

امروزه در عرصه حفاظت محیطی، پیشرفت های قابل توجهی در طراحی و تولید  صورت گرفته است که به صورت هوشمند جزئیات آلارم مربوطه دستگاه را از طریق پیامک یا یک اپلیکیشن خاص به اطلاع کارفرما یا مالک دستگاه می رساند این مسئله مارا در عیب یابی دستگاه کمک می کند.

دلایل آژیر بی مورد در دزدگیر اماکن

از دلایل بروز خطا و ایجاد آلارم بی دلیل در دزدگیراماکن می توان به موارد زیر اشاره کرد: تغییرات دما است این تغییرات به طور ناگهانی ،تغییرات ناگهانی طیف نوری در محیط ، وجود حشرات و حیوانات ، ریز گرد های گرد و غبار که باعث تحریک آشکارساز ها می شود، تکان خوردن اجسامی مانند پرده و پنجره ، سیم کشی های طولانی که موجب افت جریان نصب سنسور در مقابل کانال های هوا از جمله کولر گرما می گردد، سرمای بیش از حد و خارج از استاندارد، لرزش زمین و ارتعاشات حاصل از آن، نصب سنسور بر روی دیوار ها ، انعکاس اشعه نور خورشید به درون سنسور pir ، نصب آشکار سازها در مقابل پنجره ها
، لرزش در تیغه های مگنت دزدگیر،  نصب چشمی دزدگیر در مجاورت بخاری و شومینه ، استفاده از کابل های غیر استاندارد، نصب تعداد زیاد چشمی در یک منطقه ، اختلال فرکانسی در برخی سیستم های اعلام سرقت

در زمان عیب یابی به این نکات توجه کنید

هشدار دهنده های صوتی و نوری را موقتا قطع میکنیم دوم حافظه های مربوط به تلفن کننده را پاک کنید شماره کارفرما و یک شماره ضروری دیگر را جهت انجام تست های لازم به دستگاه تلفن کننده میدهیم تا از مزاحمت های احتمالی برای دیگر کاربران سیستم جلوگیری به عمل آوریم فراموش نکنید که پس از اتمام مراحل تست و عیب یابی تمامی تنظیمات باید مجددا انجام شود.

بررسی عوامل تحریک و زمان وقوع خطا

برای بررسی عوامل تحریک ابتدا داده های خود را بر اساس اطلاعات کارفرما ثبت می کنیم،  این مورد از اصلی ترین موارد رفع ایراد آژیر  بی مورد  در دزدگیر ها به شمار می رود. به عنوان مثال دریک فروشگاه یک سیستم دزدگیر نصب شده است که از ساعت ۱۲ نیمه شب تا ۷ صبح تعطیل می باشد و کارفرما اعلام می کند آلارم به طور معمول راس ساعت ۲ نیمه شب به صدا درآید.در مرحله دوم باید منطقه تحریک شده را پیدا کنیم .

در این مرحله باید به عملکرد برخی متخصصین در نصب سیستم های حفاظتی احسنت گفت، این افراد منضبط و در کار خود حرفه ای هستند ،یک نصاب حرفه ای بعد از انجام کار نصب  منطقه های نصب چشمی را به تفکیک در دفترچه سیستم اعلام سرقت یادداشت می کند تا در زمان تعمیر و سرویس های دوره ای سیستم با استفاده از این اطلاعات به  تعمیرات بهتر این دستگاه کمک کرد.خب  در نهایت بعد از اطلاع کافرما از آژیر بی مورد دستگاه به محل پروژه مراجعه کرده و اقدام به یافتن منطقه تحریک شده می کنیم.

منطقه تحریک شده را شناسایی کنید

 برای شناسایی منطقه تحریک می توان به چند روش رجوع کرد ، که یکی از ساده ترین روش ها جهت شناسایی منطقه تحریک : چشمک زدن چراغ آلارم و روشن شدن و ثابت ماندن چراغ زون مربوطه روی دستگاه مرکزی می باشد .در سیستم های پیشرفته تر این کارتوسط سیستم از طریق پیامک به کارفرما اطلاع داده شده و به وسیله سیستم گزارش گیری در نسخه نرم افزاری این امکان وجود دارد که محل تحریک را شناسایی کنیم. مرحله بعدی  به بررسی محیطی می پردازیم  به این معنا که حال باید به سراغ آن قسمت از محیط که تحریک در آن صورت گرفته برویم  تا بررسی های لازم از نظر محیطی به طور دقیق صورت پذیرد. قبل از انجام هرکاری از بسته بودن محیط مطمئن شوید. زیرا اکثرا به دلیل به دلیل باز بودن و یا خراب بودن سقف و یا پنجره و در محیط های مسکونی یا اداریبا این مشکل مواجه می شویم .که این امر باعث ورود پرندگان و حشرات به محیط می شود.

صبور و کنجکاو باشید

این نکته را در نظر داشته باشید که با یک بار بررسی در مورد آژیر بی مورد و آلارم مزاحم در محل مشکل ختم به خیر نمی شود ،در نتیجه باید برای رفع تعارضات با صداقت کارفرما را نسبت به رفع مشکل و عملکرد های لازم در آینده توجیه کنید و با صبر و حوصله از وی تقدیر به عمل آورید زیرا این مشکل تنها با آرامش ،تفکر و بررسی دقیق موارد ذکر شده میسر نمی شود. اگر بعد از بررسی عوامل محیطی و دخیل نبودن این عوامل در ایرادات و مشکلات دستگاه به سراغ تجهیزات خود دستگاه مرکزی، سیم های رابط و از همه مهمتر چشمی ها و سنسور ها می رویم.

تست چشمی دزدگیر اماکن :

  پوشش چشمی به وسیله روزنامه و انسداد کامل چشمی سیستم در بیشتر مواقع بین چند دقیقه تا چندین ساعت و حتی در مواردی تا چندین روز متغیر می باشد. لازم به ذکر است که باید جای خالی این سنسورها را با چشم بی سیم و یا یک چشم جایگزین پر کنیم. در برخی موارد نیز می توانیم  زون مربوطه یا چشمی ها را با یکدیگر جابجا کنیم .در این صورت اگر شرایط خطا تغییر کرد (شرایط اولیه را حتما ثبت کنید) .  در این مورد احتمال خرابی چشم بالا می رود و  باید ابتدا چشم را از مدار جداکرده تا آزمایشاتی از جمله: تست رله چشمی یا تست سنسور PIR را بر روی چشم انجام دهید . البته بهتر است تعویض سنسور در اولویت کار ما باشد.

تست سنسور حرکتی بی سیم

برای تست سنسور حرکتی بی سیم ابتدا باید از سلامت باطری چشم مطمئن شده و آنان را رست کنید و مجددا کد دهی کنید، این عمل برای  برطرف کردن احتمال آلارم در مورد این سنسور ها  انجام می شود. لازم به ذکر است، در نتیجه ریست کردن فرکانسی دستگاه ، ریموت های ما از کار می افتد برای جلوگیری از این مشکل بعد از کد دهی چشمهای بی سیم ریموت ها را نیز به ترتیب کد دهی کنید.

قانون کد دهی فراموش نشود

برای کد دهی ابتدا تحریک چشم و نگهداشتن دکمه ریموت بعد از فشردن لحظه ای دکمهLRN دستگاه.  مگنت های درب و پنجره دستگاه از مهم ترین عواملی هستند که باعث تحریک سنسور ها می شد. لرزش های بیش غیر طبیعی و یا فاصله ی کم تیغه های تحریک پذیر می توانند دلیل خطا و ارور دستگاه شوند. بنابراین  اگر به زون متصل روی دستگاه  به عنوان علت شک کردیم ،می توانیم زون مربوطه را از روی ترمینال اصلی که با حرف Z شماره بندی میشوند ( Z1.Z2…Z4) ببندیم .اگر باز هم خطا رفع  نشد  به این معنا است که همچنان زون بسته شده فرمان آلارم را صادر کند باید دستگاه مربوطه را جهت بررسی و رفع ایراد به تعمیرگاه ارسال کنیم.  در نهایت اخرین مرحله احتمال خرابی در پنل اصلی تست دستگاه است . در اکثر موارد افرادی که برای رفع ایرادات این سیستم ها به محل می آیند، اقدام به ارسال سیستم اعلام سرقت به تعمیرگاه می کنند که این عدم توجه به ایراد دستگاه اولا موجب اتلاف وقت طرفین دوما بی اعتمادی کارفرما به فرد نصب کننده دزدگیر و اعتبار برند مربوطه می شود.

رعایت موارد زیر در برطرف کردن آژیر بی مورد موثر است

  • از محکم بودن اتصالات سر سیم ها به پنل مرکزی اطمینان حاصل کنید.
  • از استاندارد بودن سیم ها از نظر سطح مقطع و طول مسیر اطمینان حاصل کنید.
  • از تقسیم بار جریان بین سنسور ها به تساوی استاندارد اطمینان حاصل کنید.
  • با بررسی سلامت باتری بک آپ سیستم از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.
  • با بررسی زون های بی سیم و جابجایی آنها با هم از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنید.