امروزه به دلیل اهمیت فناوری AWB در دوربین مداربسته  لزوم وجود و استفاده از این فناروی جزئی از بدیهیات این صنعت بشمار می رود.البته ضرورت وجود این فناوری در افرادی بالاتر است که به دنبال تصاویر با کیفیت بالا بدون هیچ مشکلی  هستند .زیرا اصلی‌ترین کاربرد فناوری AWB  بالا بردن  سطح کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته است.بنابراین اپراتور قادر است حتی کوچک ترین مواردی که در زاویه دید دوربین قرار دارد را بررسی کند.

تعریف رنگ سفید

تمام هدف تعادل رنگ سفید نمایش صحیح اجسام سفید در صحنه است. بنابراین در واقع داشتن یک تعریف رسمی از رنگ سفید بسیار راحت است.

پس چگونه می توانیم رنگ سفید را تعریف کنیم؟ در نور معمولی روز، اجسامی هستند که تمام نور فرودی را که انسان به‌عنوان سفید تصور می‌کند، منعکس می‌کند. بنابراین این دقیقاً همان رنگی است که توسط روشن کننده استاندارد D65 تعریف شده است. به طور کلی، اگر از یک منبع نور استفاده شود، طیف منبع نور اغلب به عنوان تعریف سفید در نظر گرفته می شود.

برای دوربین ها و نمایشگرهای الکترونیکی، صحبت از نظر مقادیر RGB راحت است. بنابراین با در نظر گرفتن روشنایی استاندارد D65 برای تعریف سفید، می‌خواهیم هر زمان که دوربین طیفی برابر با D65 را ضبط می‌کند، مقدار R=G=B=1 (نرمال شده) را به آن اختصاص دهد. دوربینی که از الگوی بایر استفاده می کند، البته طیف سنج ندارد. اما اگر یک طیف D65 روی الگوی بایر برخورد کند، نسبت خاصی بین سیگنال‌های R، G و B ایجاد می‌کند.

این نسبت سیگنال اندازه گیری شده به طور کلی با وضعیت R=G=B برابری نمی کند. بنابراین یک بهره داخلی برای هر پیکسل رنگی (R، G و B) باید تنظیم شود تا R=G=B در خروجی ایجاد شود.

به چند اصطلاح کلیدی در این راستا توجه نمایید.

awb dahua

تعادل رنگ سفید

تعادل رنگ سفید به نحوه تنظیم دوربین با توجه به دمای رنگ منبع نوری که صحنه را روشن می کند، اشاره دارد. سه حالت کنترل تعادل رنگ سفید وجود دارد: ردیابی خودکار تعادل رنگ سفید، تعادل رنگ سفید خودکار، دستی.

ردیابی خودکار تراز سفیدی

ردیابی خودکار تعادل رنگ سفید (ATW) رنگ سفید را در یک صحنه به طور مداوم تشخیص می دهد. برای نظارت بر اجسامی که ممکن است رنگ آنها در طول روز در نتیجه تغییرات نور تغییر کند، مناسب است.

تراز سفیدی خودکار

تعادل رنگ سفید خودکار (AWB) تراز سفیدی ردیابی خودکار است. به جای نظارت مداوم یک صحنه برای تغییر رنگ، یک بار رنگ سفید را در یک صحنه تشخیص می دهد، این مقدار را ذخیره می کند و از آن برای تعیین رنگ صحنه استفاده می کند. این حالت برای صحنه هایی که نور زیاد تغییر نمی کند مناسب است.

تراز سفیدی دستی

تراز سفیدی دستی به کاربر اجازه می دهد تا میزان افزایش قرمز و سفید تصویر تولید شده را تنظیم کند. افزایش رنگ قرمز باعث “گرمتر” شدن تصویر و افزایش رنگ آبی باعث “سرد شدن” تصویر می شود.

مهم ترین عامل در ارتقاء سطح کیفیت تصاویر، توانایی دستگاه در تنظیم رنگ‌ها می‌باشد. هرمیزان کیفیت تصویر بالا‌ترباشد تجزیه و تحلیل رنگ‌ها دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر صورت پذیرفته است.این مسئله همان چیزی است که  در تکنولوژی AWB در اختیار کاربران قرار می گیرد.فناوری Automatic White Balanceدر حقیقت رنگ سفید تصاویر حاصل از دوربین مداربسته را به طور خودکار تنظیم کرده و تصاویر را با وضوح بالا ارائه می دهد.

نحوه ی عملکرد فناوری AWB 

فناوری AWB که مخفف شده Automatic White Balance می‌باشد قبل از ارائه تصاویر در صفحه مانیتور آن را بررسی کرده ودر صورت وجود مشکلاتی از جمله : وجودرنگ‌های غیر واقعی که در اثر شرایط نامساعد محیطی مانند نور زیاد در تصویر دیده می‌شوند را حذف و برطرف می‌کند. پس از آن در صفحه مانیتور نمایش داده می شود. ودر نتیجه  خروجی تصاویر با کیفیت و واضح دیده می‌شود. برای انجام این عملیات از سنسورهایی که قادر هستند نور و رنگ را از هم تشخیص دهند استفاده می شود.لازم به ذکر است این فناوری را نمی‌توان در محیط‌ های با یک رنگ استفاده کرد. زیرا که سنسورها در این شرایط قادر به تشخیص رنگ‌ها از هم نیستند .چون در اصل رنگی برای تجزیه و تحلیل وجود ندارد.و در نتیجه تصویری با رنگ غیر واقعی ارائه خواهد  شد.البته در حال حاضر برای رفع این مشکل از تکنولوژی به نام ATW که در حقیقت از عبارت Auto Tracking White Balance گرفته شده است استفاده می شود. که به کمک این فناوری نور در شرایط یک رنگ دیگر مشکل ساز نیست و در هر محیطی می‌توان تصویر با کیفیت از آن به دست آورد.

تفاوت دو فناوری ATW و AWB در دوربین مداربسته

در حقیقت فرق زیادی بین فناوری ATW و AWB در دوربین مداربسته وجود ندارد. اهم ترین وظیفه این دو فناوری تنظیم نور و رنگ در تصویر ودر نهایت ارائه تصویر  با کیفیت می‌باشد. در  AWB ابتدا رنگ تمام تصویر بررسی شده. سپس به طور اتوماتیک رنگ‌ها و نورها با یکدیگر تنظیم و با کیفیت ترین حالت آن‌ در صفحه مانیتورنمایش داده می‌شود. امادر ATW که نمونه پیشرفته‌تری از این فناوری است. تنها رنگ سفید به صورت اتوماتیک شناسایی و تنظیم می‌شود.حتی در صورتی که هیچ رنگ سفیدی وجود نداشته باشد ،ولی برای افزایش سطح  کیفیت تصویر به آن نیاز باشد ATW آن را تامین خواهد کرد.درنتیجه به کمک این دو فناوری همواره قادر به تهیه بهترین تصاویر با بهترین کیفیت ،تحت هر شرایطی خواهید بود.

حال با کمک فناوری AWB  در دوربین مداربسته می‌توانید به راحتی کیفیت تصاویر دوربین خود را بالا ببرید.

البته اگر تصمیم قطعی برای استفاده از این فناوری را گرفته اید لازم است قبل از اقدام با فردی متخصص مشورت کنید. ما هر زمان و شرایطی در کنار شما عزیزان خواهیم بود زیرا هدف ما در گام اول رضایت مشتری و برآورد نیازهای آن‌ها می‌باشد کارشناسان همواره آماده ارائه خدمت به  شما مشتریان عزیز  هستند.