قطعا شما نام دوربینهای مداربسته دید در شب را شنیده اید.این دوربین ها دارای قابلیت دید در شب هستند ، این دوربین تصاویری که در تاریکی شب چشم انسان قادر به دیدن آنان نیستند را به کمک امواج مادون قرمز می ببیند و ثبت می کند.

در این مطلب به بررسی این نوع از  دوربین مداربسته دید در شب یا مادون قرمز را بررسی می‌کنیم.

دور بین های مداربسته معمولا در مراکز تجاری و مجتمع های مسکونی نصب و کاربرد بیشتری دارند، کسانی که از این نوع دوربین استفاده می کنند با داشتن اطلاعات و ویژگی های این نوع دوربین می توانند در مواجهه با مشکلات آن عملکرد بهتری داشته باشند. دوربین های دید درشب معمولاً تصاویر را به صورت سیاه و سفید یا سبز و سفید  ضبط می کنند نه به صورت رنگی .

دوربین های مدار بسته نسبت به چشم انسان قابلیت دید بهتری دارند،اگر دوربین های مدار بسته دارای قابلیت دید درشب با استفاده از امواج مادون قرمز باشند در محیط های تاریک می توانند تصاویر را به صورت دقیق ضبط و ثبت کنند. این نوع دوربین دارای قابلیت LED های مادون قرمز  هستند که می تواند محیط خود را روشن کنند و باعث  وضوح اجسام در تاریکی شب می شوند.

در ادامه مطلب به بررسی مزایای و معایب دوربین های مدار بسته دید در شب و نحوه عملکرد آن ها می پردازیم .

میزان برد دید دوربین مداربسته در شب

برد  این نوع دوربین مداربسته به دو عامل بستگی دارد، اول  قدرت LED های روی دوربین و دوم میزان حساسیت چیپ تصویر دوربین به امواج مادون قرمز. برد دید در این دوربین ها به معنای بیشترین عمق دید است  که دوربین قادر به ضبط آن است. برد دید در دوربین همان بردی است که روی کاتالوگ دوربین نگارش شده است .این نوشته نشان دهنده برد پرتاب نور در دستگاه است. برد مفید دوربین های مدار بسته دید در شب بیشتر از 30 متر نیست ،و زمانی که محوطه دید دوربین باز و تاریک باشد مقدار برد کاهش پیدا می کند. این کاهش برد به علت انتشار امواج مادون قرمز نسبت به امواج مرئی با برد کمتر صورت می گیرد.و در این صورت اگر تعداد LED های مادون قرمز زیاد هم باشد همچنان منبع نور قدرت دید کمی دارد .

 نحوه کارکرد دوربین های دید در شب

در اطراف لنز دوربین های دید در شب LEDهای کوچکی وجود دارد ، جهت بازتاب پرتوهای مادون قرمز و روشن کردن محیط.  که انسان تنها می تواند محدوده خاصی از طیف نور را ببیند و پرتوهای فروسرخ قابل مشاهده نیستند، این LEDها بدون این که  محل نصب دوربین را به کسی نشان دهند و کسی را متوجه محل نصب کنند نور مورد نیاز برای ضبط تصاویر را فراهم می کنند.

 در این نوع دوربین برای مسخض شدن اجسام می بایست پرتوهای مادون قرمز به آن ها منعکس شود و LED های دور لنز این پرتوها را ساطع می کنند تا تصاویر به شکل سیاه و سفید ضبط شود

میزان حساسیت دوربین به نور مادون قرمز

برای ساخت CCD دوربین از تعداد زیادی دیود که به نور حساس هستند استفاده شده است .این دیودها از دو ماده سیلیکون و ژرمانیوم تهیه شده که این مواد نسبت به امواج، شدت حسایست متفاوتی دارن. برای تهیه یک دوربین 570 تیوی لاین از 400000 دیود استفاده شده است.

به  دلیل آنکه مواد سیلیکون و ژرمانیوم نسبتبه امواج ، شدت حساسیت متفاوتی دارند، جنس نیمه هادی که در ساخت دیودها به کار می رود تأثیر بسزایی در میزان حساسیت این دو خواهد داشت برای ساخت دوربین ها از سنسورهایی استفاده شده که بازه دید آن ها مانند بازه دید انسان است.اما گفتیم که انسان قادر به دیدن و تشخیص امواج مادون قرمز نیست. در نتبجه تعدد دیودهای مادون قرمز دراطراف لنزها نمی تواند به عنوان دوربین دید درشب عمل کند.

برای مشاهده و انتخاب دوربین باید ابتدا میزان حساسیت دوربینی به نور مادون قرمز را بررسی کنید.این امر توسط نمودار حساسیت دوربین ممکن است و جزء اطلاعات تخصصی دوربین مداربسته است که در کاتالوگ های معمولی نوشته نمی شود.

بازه دید دوربین مدار بسته باید در چه محدوده ای باشد

در انتخاب دوربین های مداربسته توجه به موارد استفاده خریدار مهم است.به عنوان مثال اگر می خواهید نحوه عملکرد کارکنان خود را ببینید بهتر است از دوربین هایی که بازه دید آن ها در محدوده بینایی انسان است استفاده کنید زیرا شما نیازی به بازه دید گسترده ندارید و امواج با طول موج کم هم می تواند خواسته شما را برطرف کند.

به طورمعمول هنگام راه اندازی دوربین مدار بسته اشتباهاتی مانند: نصب دوربین هایی با حساسیت بیشتر به نور در محیط های کم نورصورت می گیرد. نور مرئی قابل مشاهده ارتباطی به محل نصب دوربین های دید در شب ندارد چراکه حساسیت دوربین های مداربسته دید در شب نسبت به نور مادون قرمز است نه نور سفید.

یکی از مشکلاتی که دوربین های مداربسته با بازه دید گسترده به وجود می آورند این است که در طول روز چون امواج مادون قرمز را هم جذب می کنند رنج هایی از رنگ طوسی را ایجاد می کنند که روی کیفیت تصویر تأثیر می گذارند. بنابراین فقط زمانی یک دوربین دید در شب انتخاب کنید که به نظارت و مراقبت از محیط در شب احتیاج دارید.

حداقل میزان نور مورد نیاز برای تصویر برداری در دوربین های مختلف متفاوت است. اگر قصد دارید که در محیط بسیار تاریک از دوربین دید در شب استفاده کنید باید به دنبال دوربینی بگردید که حداقل نور مورد نیاز آن برای تصویر برداری کمتر باشد. این فاکتور با حساسیت به نور فرق دارد.

مزایای دوربین های مداربسته دید در شب

هزینه پایین :  برای ساخت دوربین مداربسته دید در شب چندان هزینه زیادی نیاز نیست به همین منظور این قابلیت روی اکثر دوربین های مدار بسته وجود دارد.

امکان نظارت بر محیط در تاریکی مطلق : دوربین های دید در شب برای ضبط تصاویر فقط به نور مادون قرمز احتیاج دارند و نور معمولی در محیط نیاز نیست. پرتوهای مادون قرمز توسط LED های اطراف دوربین منتشر شده و عملیات ضبط تصاویر صورت می پذیرد .

سادگی : دوربین های مدار بسته دید از تکنولوژی  ضعیفی برخوردار هستند و این باعث شده  بسیاری از تولید کنندگان به ساخت این نوع دوربین اقدام کنند.

یکی از مزایای این دوربین قابلیت تصویر برداری در مکان های باز و بسته است، که می تواند در برابر شرایط جوی نامساعد، قابلیت مخفی ماندن، مصرف اندک انرژی و داشتن تنوع اشاره کرد.

معایب دوربین مدار بسته دید در شب

برد دید کم : متاسفانه برد در این دوربین ها اندک است. برد دوربین بر روی کاتالوگ  50 الی 80 متر است که این برد پرتاب نور توسط دوربین است. برد دید دوربین های مادون قرمزبین 10 الی 30 متر است.

کاهش کیفیت در نور کم چراغ هایLED درنور خاصی فعال می شوند. اگر نور  موجود مقداری بیشتر ازمیزان معین شده باشد، LED ها روشن نخواهند شد و کیفیت تصاویر پایین خواهد آمد. برایحل این مشکل باید از دوربین های مخصوص دید در نور پایین استفاده شود  زیرا در شب نیز نور در محیط وجود دارد حتی به مقدار کم ، در این شرایط دوربین ها می توانند به خوبی محیط را تحت نظارت قرار دهند.

بهتر است در زمان خرید دوربین از انواع باکیفت آن استفاده شود ، چون هر چه دوربین ارزان قیمت تر باشد قابلیت تفکیک رنگ، کیفیت تصویر و وضوح تصویر برداری  آن نیز کاهش پیدامی کند . و در مواقع مورد نیاز نبود قابلیت ها در دوربین موجب ناتوانی در شناسایی صحیح افراد در مواقع بروز مشکل خواهد شد.

انواع دوربین مدار بسته دید در شب

 این نوع دوربین هابه سه دسته تقسیم می شود: کوتاه برد ، میان برد و برد بالا

 دوربین مدار بسته کوتاه برد: این دوربین قیمت پایینی دارد و حرکات را در شب به فاصله ی کمی نشان می دهد و تصاویر کیفیت کمی دارند.

دوربین های مدار بسته میان برد: این دوربین از نظر هزینه قیمت مناسبی دارد با اینکه از نظر برد و کیفیت تصاویر نسبت به کوتاه برد بهتر است اماهنوز دارای  محدودیت هایی است

دوربین های مدار بسته برد بالا: این دوربین از هزینه بالایی برخوردار است ،قابلیت ضبط تصاویر hd و با برد بالای 150 متراز ویژگی های این دوربین است .