در دوربین های مدار بسته از پردازنده های مختلفی استفاده می شود تا بتواند تصویر مناسبی را در خروجی به ما بدهد. در هنگام خرید دوربین مدار بسته، یکی از مواردی که در برگه مشخصات فنی بیان می شود، نوع پردازنده است. در این مقاله به انواع پردازنده های مورد استفاده در دوربین های مدار بسته و تفاوت های آن ها پرداخته می شود.

یکی از پردازنده های مورد استفاده در دوربین ها، DIS است. این نوع پردازنده می تواند از محیط تصویر واضحی به ما بدهد. این پردازنده نسبت به پردازنده های دیگر از قیمت کمتری برخوردار است که باعث کم شدن قیمت سیستم مدار بسته می شود. اما در عین حال، بعد از مدتی رنگ تصاویر تغییر کرده و باعث افت کیفیت تصویر به مرور زمان می شود. همچنین در نور کم و در شب، تصویر دارای نویز است. به تازگی، پردازنده هایی با  نام های HDIS یا H-DIS وارد بازار شده است که نوع پیشرفته پردازنده DIS است.

یکی از پردازنده های مورد استفاده در دوربین های مدار بسته، پردازنده CMOS است. در مدل قدیمی این پردازنده ها، تصویر بدست آمده وضوح مناسبی برای فاصله های دور نداشت. به همین دلیل نتوانست در بین مصرف کنند گان معتبر شود. همچنین وجود دوربین های بی کیفیت کوچک که دارای این پردازنده بودند باعث تشدید عدم استقبال این پردازنده شد. این پردازنده با این که قیمت مناسبی داشت و می توانست تصاویر نزدیک در محیط های کوچک را با کیفیت مطلوب تهیه نماید اما نسبت به پردازنده DIS قیمت بیشتری داشت و تصاویر در فاصله دور را به خوبی نشان نمی داد. به همین دلیل استقبالی از آن صورت نگرفته است.

انواع cpu دوربین مداربسته

متخصصین سعی کردند که پردازنده CMOS را پیشرفت دهند و به همراه فیلتر IR-Cut ارائه کنند. پردازنده جدید با توجه به چیپ ست موجود روی آن، می تواند تصاویری با کیفیت مطلوب بدست دهد. اگر دو دوربین داشته باشیم که یکی با پردازنده CMOS و دیگری با پردازنده CMOS به همراه فیلتر IR-Cut باشد و بتوانیم تصاویر آن را با هم مقایسه کنیم، تفاوت تصویر کاملا به چشم می آید و تصویر با کیفیت در دوربین دوم به غلت وجود فیلتر اضافه شده، است.

همچنین کیفیت تصویر بسته به جنس مورد استفاده در چیپ ست می تواند خوب یا متوسط باشد. به دلیل وجود فیلتر IR-Cut تصویر برداری در نور کم می تواند دارای کیفیت و وضوح مناسب باشد. همچنان قیمت پایین آن می تواند به عنوان یک مزیت به حساب آید. همانطور که گفته شد، یکی دیگر از مزایای آن، تصویر مطلوب در محیط های کوچک است. اما نسبت به پردازنده COMS قدیمی و DIS قیمت بالاتری دارد. اما تا به حال ایراد خاصی گزارش نشده است به جز وجود تفاوت در وضوح تصویر در انواع مدل های چیپ ست های مختلف.

پردازنده دیگری که در دوربین های مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرد، پردازنده Sony است. این پردازنده تصویر با کیفیت مناسب در خروجی به ما می دهد اما قیمت پایینی ندارد. این نکته قابل ذکر است که برخی از فروشنده ها، از برند این پردازنده روی پردازنده های قبلی با چیپ ست مناسب قرار می دهند و آن را به عنوان پردازنده sony با قیمت کمتر به فروش می رسانند که باید حتما به این موضوع دقت کرد.

در پردازنده Sony از چیپ های متنوعی استفاده می شود. بهترین نوع این چیپ ها Effio است که به سه دسته Effio، Effio-P و Effio-E تقسیم بندی می شود. چیپ ست Exmor نیز وجود دارد که به عنوان Sony Exmor فروش می رسد که تصویر خروجی خوبی دارد. پردازنده Sony CMOS نیز یکی از انواع آن است که تصویر با کیفیت بهتری دارد.

دوربین ها با چیپ ست های Effio-P و Effio-E نیز تصویر خوبی بدست می دهند. همچنین پردازنده های سونی در طولانی مدت دچار افت تصویر نمی شوند که در مقایسه با پردازنده های قبلی به عنوان مزیت می توان از آن، نام برد. علاوه بر آن، خرابی کم، عدم تداخل رنگ و کیفیت تصویر از مزایای این پردازنده است. اما نسبت به پردازنده های قبلی قیمت نسبتا بالایی دارد که باعث افزایش قیمت سیستم مدار بسته می شود.  

انواع پردازنده دوربین مداربسته

در انتها به ویژگی های یکی از  پردازنده چهار رنگی مورد استفاده در دوربین های مداربسته اشاره می کنیم.

پردازنده چهار رنگی VM-Q401A در سیستم‌های دوربین مداربسته برای دریافت ورودی ویدیوی آنالوگ از حداکثر 4 دوربین مداربسته آنالوگ (CVBS) و تقسیم / تغییر خروجی ویدیو بر اساس ترجیح کاربران استفاده می‌شود.

 مزایای پردازنده چهار رنگی :چندین ویژگی را در یک دستگاه واحد ترکیب می کنند و اغلب به کنترل سیستم کوچک از یک پنل جلویی اجازه می دهند. چهار دوربین روی یک مانیتور نمایش داده می شوند و در یک VCR ضبط می شوند . با Quads استاندارد، همه دوربین ها به طور همزمان قابل مشاهده هستند و در یک زمان ضبط می شوند. در ادامه به جزئیات این پردازنده ها اشاره شده است.

    4 کانال ورودی ویدئو BNC

    پشتیبانی از دوربین های مدار بسته آنالوگ

    4 کانال ورودی RCA صوتی

    1 عدد مانیتور BNC

    1 خروجی BNC VCR

    1 BNC VCR In

    1 خروجی صدا RCA

    کنترل از راه دور بی سیم مادون قرمز گنجانده شده است

    ویدیو با وضوح بالا720×480 60Hz برای NTSC و 720×576 50Hz برای PAL

    تنظیمات رنگ جداگانه برای هر دوربین امنیتی

        روشنایی، کنتراست، اشباع، رنگ و وضوح

    حالت های نمایش ویدیویی قابل انتخاب

        تمام صفحه

        تصویر در تصویر

        صفحه نمایش دوگانه (صفحه نمایش دوگانه دو دوربین)

        توالی خودکار

    عملکرد انجماد تصویر

    ورود و تشخیص رویداد

        ورودی آلارم

        تشخیص از دست دادن ویدیو

        تشخیص حرکت

        گزارش رویداد – 60 مورد

        زنگ داخلی و خروجی رله

    منطقه بزرگنمایی تصویر قابل انتخاب

    اطلاعات پوشش متن در هر دوربین

        عنوان دوربین

        زمان و تاریخ

 ریموت مادون قرمز

    کنترل از راه دور بی سیم گنجانده شده است

    منبع تغذیه شامل – DC 12 ولت 1 آمپر، مرکز مثبت