سیستم های مدیریت ساختمان هوشمند (IBMS) برای مدیریت فناوری ساختمان های مدرن استفاده می شود. تمام سیستم های مدیریتی نصب شده در یک ساختمان از طریق یک شبکه پروتکل اینترنت (IP) در IBMS یکپارچه شده اند.

اما چرا مدیریت ساختمان مهم است؟ یک سیستم مدیریت ساختمان (BMS) یک جزء حیاتی برای هر مرکز داده است. این امکان مدیریت متمرکز تجهیزات زیرساختی مهم را فراهم و تضمین می کند که عملیات به صورت دقیق اجرا می شود. یک سیستم مدیریت ساختمان (BMS) کنترل خودکار بهره وری انرژی و راحتی ساکنین را از یک رابط دیجیتالی واحد فراهم می کند. BMS خدمات الکتریکی و مکانیکی مانند HVAC و روشنایی را نظارت و کنترل می کند.

چهار وظیفه اصلی BMS چیست؟

1- گرمایش – سیستم را روشن و خاموش و یک نقطه دمای تنظیم شده را حفظ کنید

2- تهویه – بر اساس کنترل های تراکمی هوا تنظیم می شود.

3- امنیت و مشاهده – کنترل دسترسی. نظارت و تشخیص نفوذ

4- سیستم اعلام حریق و کنترل دود؛ مکان های هشدار فعال

BMS در خدمات ساختمان چیست؟ سیستم مدیریت ساختمان (BMS) یک سیستم کنترلی است که می تواند برای نظارت و مدیریت خدمات مکانیکی، الکتریکی و الکترومکانیکی در یک مرکز استفاده شود. چنین خدماتی می تواند شامل برق، گرمایش، تهویه، تهویه مطبوع، کنترل دسترسی فیزیکی، ایستگاه های پمپاژ، آسانسور و چراغ ها باشد.

از جمله مزایای سیستم BMS کاهش هزینه های روزانه توسط یک BMS است که می تواند میزان روشنایی و سرمایش یک ساختمان را بر اساس داده های جمع آوری شده توسط سیستم هدایت نماید. در مورد سوال اینکه آیا BMS یک نرم افزار اختصاصی دارد؟ Optergy Building Management System (BMS)، نرم افزاری است که به کاربران امکان نظارت و کنترل تجهیزات داخل یک ساختمان را می دهد. کاربران می توانند متصل بمانند و کنترل کامل بر دارایی های ساختمان داشته باشند. یک BMS در پشت صحنه کار می کند تا اطمینان حاصل کند که یک ساختمان به طور خودکار کنترل می شود تا سطح مورد نیاز گرمایش یا سرمایش را در زمان های مختلف روز در صورت نیاز فراهم کند. در کنترل پنل BMS کنترلرهایی وجود دارد که استراتژی مورد استفاده برای کنترل ساختمان را پایش می نماید.

کنترل های BAS چیست؟

سیستم اتوماسیون ساختمان (BAS) شبکه ای است که برای اتصال و خودکارسازی عملکردهای خاص در داخل ساختمان طراحی شده است. تمامی سیستم های کنترل ساختمان، از روشنایی و تهویه مطبوع (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) گرفته تا سیستم های آتش نشانی و امنیتی – همگی از طریق یک مجموعه کنترل و سیم کشی می شوند.

سیستم مدیریت ساختمان (BMS) یک سیستم کنترل فراگیر است که مسئولیت تنظیم و کنترل خودکار زیرسیستم ها، حفظ پارامترهای از پیش تعریف شده (یا نقاط تنظیم) و کنترل عملکرد آنها را بر عهده دارد. هدف اصلی BMS تضمین ایمنی عملیات تاسیسات و همچنین نظارت و بهینه سازی استفاده و کارایی زیرسیستم های تحت نظارت آن است تا امکان عملکرد کارآمدتر را فراهم کند. نمونه هایی از زیرسیستم های اصلی کنترل شده توسط BMS عبارتند از:

1- سیستم HVAC. دما، فشار و رطوبت مجرا و همچنین دمای اگزوز به BMS متصل می شوند و اگر مقدار آنها از حد تعریف شده بیشتر شود، آلارم هشدار ایجاد می شود.

2- مجموعه دود مرکزی، واحدهای جریان آرام، سیستم جمع آوری گرد و غبار، سیستم خلاء مرکزی، دمنده های حرارتی. BMS بر عملکرد این سیستم ها نظارت می کند و امکان شناسایی زودهنگام واحدهایی که نیاز به تعمیر و نگهداری دارند را فراهم می کند. خرابی ناگهانی از طریق آلارم سیگنال می دهد که می توان اقدامات مناسبی برای محافظت از محصول انجام داد.

3- سیستم بخار فنی به عنوان مثال، اگر فشار یا دما در سیستم لوله کشی کمتر از مقادیر تنظیمی تعریف شده برای بخار باشد، BMS زنگ هشداری را ایجاد می کند که نشان دهنده تهدیدی برای کیفیت محصول باشد.

4- سیستم آب گرم و گرمایش مرکزی. نظارت بر کنترل دما و پمپ از طریق BMS امکان عملکرد مناسب توزیع آب گرم را از طریق تاسیسات فراهم می کند.

5- سیستم آب سرد. کنترل چیلرهای تاسیسات می تواند توسط BMS برای نظارت بر رفتار مناسب سیستم از نظر کنترل دمای آب/ خنک کننده یا کنترل پمپ برای اطمینان از توزیع مناسب در حلقه توزیع نظارت شود.

6- سیستم اسپرینکلر (برای ایمنی در برابر آتش).

7- سیستم مانیتورینگ برق BMS ممکن است توان الکتریکی مصرفی و وضعیت کلیدهای برق اصلی را کنترل کند.

تعداد زیرسیستم های متصل به BMS و سطح کنترل مربوط به تمایل و تصمیم سرمایه گذار است. با این حال، دو زیرسیستم اصلی که معمولاً در یک BMS در نظر گرفته می شوند عبارتند از (1) کنترل HVAC و (2) نظارت بر سیستم های الکتریکی.

عملکرد هوشمند سازی ساختمان BMS

BMS در ترکیب با سیستم های نظارت و کنترل بی سیم پیشرفت قابل توجهی را نسبت به سیستم های فعلی در حال استفاده ایجاد می کند. با این حال، این سیستم ها مقادیر قابل توجهی از داده ها را تولید می کنند که باید نظارت، ثبت و تجزیه و تحلیل شوند. در یک محیط تجاری یا صنعتی، داده های جمع آوری شده به مدیر تاسیسات ارائه می شود که داده ها را تجزیه و تحلیل می کند و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده تصمیمات عملیاتی می گیرد. بازار رو به رشدی در ابزارهای نرم افزاری وجود دارد که تجزیه و تحلیل داده های نظارت شده را ارائه می دهند و آن را در قالبی ارائه می کنند که درک آسان و سریع باشد.

داشبوردهای وب می‌توانند داده‌ها را از منابع مختلف نظارت کنند و سپس آن‌ها را روی صفحه نمایش دهند، تقریباً با همان قالبی که داشبورد روی خودرو اطلاعاتی را به راننده ارائه می‌کند. داده ها معمولاً در یک رابط گرافیکی و رنگی ارائه می شوند به طوری که مدیر امکانات می تواند به سرعت هر گونه مشکل یا ناهنجاری در عملکرد سیستم تحت کنترل خود را شناسایی و برطرف کند. این داشبوردها داده‌های جمع‌آوری‌شده را در رابط‌های زیبایی‌شناختی ارائه می‌دهند که استفاده از آن‌ها ساده و قابل درک است. تحولات دیگر در این زمینه تصمیم گیری در مورد عملکرد بهینه سیستم توسط واحدهای کنترل و نرم افزار کنترل هوشمند است که در واحدها گنجانده شده است.

اجزای اصلی سیستم BMS چیست؟

سخت افزار: کنترلر دیجیتال DDC-Direct. حسگرها عملگرها

نرم افزار: ابزارهای برنامه نویسی یا پیکربندی گرافیک یا رابط کاربری

پروتکل های شبکه TCP/IP: پروتکل های کنترل انتقال/پروتکل اینترنت. BACnet

شبکه کنترل کننده اتوماسیون ساختمان:ASHRAE. مدباس.

ساختمان ها چه میزان از BMS استفاده می کنند؟ مطالعات نشان می دهد که کمتر از 10 درصد ساختمان ها دارای BMS با اتلاف غیر ضروری انرژی تا 25 درصد هستند که این منجر به 750 تریلیون زیان در سال فقط در ایالات متحده می شود.

از جمله بهترین برندهای سیستم BMS می توان به جانسون کنترل، هانیول اینترنشنال، زیمنس، اشنایدر الکتریک، IBM ، اینگرسول-رند و کنترل های دلتا اضاره نمود.

نرم افزار مورد استفاده در BMS چگونه است؟ BMS شامل نرم افزار و سخت افزار است. برنامه نرم افزاری که معمولاً به صورت سلسله مراتبی پیکربندی می شود، می تواند اختصاصی باشد و از پروتکل هایی مانند C-Bus، Profibus و غیره استفاده کند.

فرصت های شغلی بعد از شکل گیری BMS عبارت اند از:

     مدیریت و عملیات.

     مدیریت پروژه (سطح اجرایی)

     مدیریت سازمانی

     مدیریت و توسعه منابع انسانی.

     مدیریت مشتری.

     مدیریت داده ها و تجزیه و تحلیل سیستم ها.

     فروش و بازاریابی.

مدیریت مالی.